Academia FC Universitatea Cluj a încheiat un sezon cu rezultate importante la toate categoriile de vârstă, iar la finalul acestuia, directorul tehnic, Raul Nemeș, a oferit un interviu în care a vorbit despre provocările stagiunii și inițiativele abordate pentru anii următori în vederea dezvoltării jucătorilor.
„A fost un sezon provocator, dar un sezon reușit, per total, pentru academia noastră, din mai multe puncte de vedere. Am reușit implementarea programului "Players First", un program dedicat jucătorului, în care tot mediul se învârte în jurul lui. Și din punct de vedere sportiv, am reușit clasări foarte bune, cu toate grupele, dar mai ales din punct de vedere individual, sunt sigur că am făcut un pas important înainte", a declarat Raul Nemeș.
Nemeș a mărturisit și care a fost reacția venită din partea jucătorilor în urma aplicării programului Players First.
„Feedback-ul sportivilor nu a fost neapărat imediat, dar ei s-au simțit mai importanți, pentru că fiecare jucător, indiferent că are zece ani sau sute de meciuri, vrea să se simtă special. Asta am reușit prin acest program, să-i facem să se simtă speciali și să-i facem parte din familia "U".”
Pentru al doilea an la rând, "U" s-a calificat în play-off-ul competițiilor la toate categoriile de vârstă, iar Raul Nemeș a identificat factorii care au favorizat această performanță:
„Sunt mai mulți factori cumulați. Ce este cel mai important e că am prioritizat dezvoltarea jucătorului și din punct de vedere metodologic, apoi această metodologie a avut nevoie de oameni pentru aplicare. Iar aici au jucat un rol decisiv antrenorii, care au fost preocupați, au desfășurat tot procesul acesta zi de zi, alături de jucători. De asemenea, suportul administrativ al clubului a fost unul foarte bun, atât din punct de vedere al facilităților, cât și ca suport al jucătorului, pe parte medicală, mentală sau în diferite direcții. Împreună cu părinții, care au avut și ei un rol decisiv, am reușit să creăm acest mediu, în care să dezvoltăm jucătorul și să avem un impact asupra lui", a mai spus directorul tehnic.
Întrebat dacă, asemenea lui Bota, Opriș sau Coșa, vor mai fi juniori care să facă pasul spre echipa mare, Raul Nemeș a spus:
„Toate semnalele noastre duc în direcția aceasta. Este deja o tradiție la Universitatea Cluj promovarea tinerilor, iar noi vrem să continuăm această tradiție și să o dezvoltăm. Pe lângă jucătorii menționați, chiar am sacrificat o parte dintre rezultatele echipei de la Liga de Tineret, tocmai în ideea promovării jucătorilor deja mai timpuriu, pentru că acesta este trendul european. Astfel, Dragoș Enache, Vlad Lambru, Fabian Vitan au făcut parte deja din loturile echipelor de liga a treia, unde au și jucat și Alin Techereș, la liga a doua, care are jocuri din postura de titular în returul campionatului. Încercăm să-i pregătim, cu pași intermediari, de ce înseamnă Liga 1 și ce înseamnă Universitatea Cluj."
Nemeș a menționat un nivel ridicat de colaborare între membrii staff-ului echipei de seniori și antrenorii grupelor de juniori din cadrul academiei.
„A fost mai mult decât o comunicare, cred că aș putea-o numi chiar o colaborare foarte strânsă, pentru că au făcut parte din proces și noi parte din procesul de promovare a jucătorului, oferindu-ne feedback permanent. Pe lângă acest feedback, ei au monitorizat și au evaluat mai mulți jucători din cadrul academiei, oferindu-ne direcții de dezvoltare și spunându-ne unde mai avem de îmbunătățit", a completat directorul tehnic al academiei.
Acesta a vorbit și despre factorii care au dus la schimbarea din cadrul academiei odată cu sezonul următor, când "U" va avea grupe de juniori începând cu categoria U10.
„Sunt doi factori importanți, iar unul provine din schimbarea legislației, și sportive, dar și a standardelor impuse de Federația Română de Fotbal. Nu ne permitem să nu urmăm acest proces, iar, de asemenea, am dorit să avem autonomie și continuitate în dezvoltarea jucătorului. Abia atunci putem vorbi de implementarea unui program complet, corect și coerent pentru a dezvolta jucătorul. Punând niște baze foarte solide, putem duce vârful foarte sus. Dacă nu reușim să gestionăm această parte de bază, este greu să obținem înaltă performanță, din punct de vedere individual."
Totodată, directorul tehnic a descris procesul aplicat la selecțiile organizate în această vară.
„Nu a fost ușor pentru noi, fiind și o parte din staff-ul nou al academiei implicată în aceste acțiuni de selecție, dar vreau să-i felicit pe toți ce implicați pentru profesionalism și pentru modul în care s-au organizat aceste selecții. În cadrul acestei selecții, în afară de un reprezentant de pe partea administrativă, antrenorii au notat fără să știe numele copiilor. Au fost identificați doar după numărul de pe tricou și li s-a dat o notă. Am reușit să aducem o parte de obiectivitate și transparență și am identificat mulți jucători talentați în această primă etapă. Urmează un proces de monitorizare și evaluare a lor în cadrul antrenamentelor. Cred că alegerea academiei noastre este o alegere decisivă pentru a deveni performer, deoarece în cadrul acestei academii noi creăm performeri și educăm copii. Cu siguranță, nu vom putea să îi facem pe toți fotbaliști, dar toți jucătorii intrați în acest mediu vor deveni performeri, probabil în diferite domenii. A fi performer este un stil de viață, nu o întâmplare. Impactul pe care îl avem asupra jucătorului, cu toți membrii parteneri, Universitatea Babeș-Bolyai, Inspectoratul Școlar, LPS Cluj, contribuie în mod direct la formarea și dezvoltarea jucătorului și, mai ales a omului", a detaliat Raul Nemeș.
Nu în ultimul rând, acesta a amintit programul Top Football Academies, implementat de FRF și adoptat și în cadrul academiei Universității.
„Este un program împrumutat de la Federația Belgiană de Fotbal, care a avut un real succes, însă a avut nevoie de anumite ajustări și trebuia adaptat mediului din România. Pe lângă accesul la educație și formare, deschide oportunități de colaborare cu cluburi din străinătate și schimburi de experiență. Ca program direct în cadrul proiectului, copiii de la 8 la 9:30 vor avea un antrenament individual, de profil, focusat pe ce trebuie să faci pe postul sau posturile pe care joci. Lucrurile se corelează cu Players First, la nivel de clasa a noua. Apoi vor avea programul de școală, iar după-amiază, după ora 18, vor avea un al doilea antrenament bazat pe echipă, pe grup și pe compartiment. Pe lângă acest aspect, avem parte și de specialiști pe ce înseamnă analiză video, dezvoltare mentală, nutriție și încercăm să coborâm acest proiect și la vârste mai mici, dar volumul este crescut destul de mult, aproape dublat. Trecem de la cinci antrenamente pe săptămână la nouă. Chiar dacă nu au impact fizic major, din volum vom aduce modificări asupra dezvoltării jucătorului. Cred că aspectul mental este definitoriu, pe care am reușit să-l integrăm în cadrul academiei. Avem o abordare de tip holistic, în care nu mai rupem mentalul de fizic și fizicul de tehnic, ci le abordăm simultan. Nu doar că le abordăm, am învățat să le identificăm și să le antrenăm."